De zomer van het jaar 1988 wordt de ‘Second Summer of Love’ genoemd. In Europa ontstond toen een veelzijdige jeugdcultuur die bekend kwam te staan als ‘rave’, waarbij massa’s mensen in weilanden en verlaten tunnels bijeenkwamen op elektronische repetitieve muziek. Onder invloed van nieuwe drugs als xtc dansten ze daar uren, soms dagenlang, in collectieve euforie.
Eind jaren tachtig was in veel opzichten een historisch belangrijk moment: de val van het IJzeren Gordijn, de opkomst van een IJzeren Dame, Margaret Thatcher. Waarom brak rave-cultuur juist toen door? Valt er misschien een verband te zien tussen de afbraak van collectieve structuren onder neoliberaal beleid, en de viering van het collectief op een rave? Werd er dansend ergens afscheid van genomen, of werd er iets nieuws onthaald?
In een meanderende lezing, afwisselend tussen woord, beeld en geluid, onderzoekt schrijver Persis Bekkering, auteur van rave-roman Exces, de politiek van de dansvloer.
De Nederlandse schrijver Persis Bekkering debuteerde met de roman Een heldenleven (Prometheus, 2018), die werd genomineerd voor de ANV Debutantenprijs. Haar tweede roman Exces, over de rave-beweging als het rituele afscheid van de toekomst, verscheen in de zomer van 2021 en werd genomineerd voor de BNG Bank Literatuurprijs. Ze schrijft essays, columns, literaire- en kunstkritieken voor onder andere NRC Handelsblad en Mister Motley, en doceert creatief schrijven op ArtEZ in Arnhem. Ze woont in Brussel.