Filmfestival Cinema Decock
Vier dagen lang tonen we 9 films – kort, middellang en langspeelfilms- uit verschillende landen en genres. Samen denken we na over de uitdagingen die we delen om een meer rechtvaardige samenleving op te bouwen, geïnspireerd door de Agenda 2030 van de VN. De duurzame ontwikkelingsdoelen worden steeds meer bedreigd door de wereldwijde geopolitiek. Daarom is het nu tijd om samen te kijken, voelen, en praten – vanuit onze eigen ervaringen.
Elke dag focust op een ander thema, gevolgd door een boeiend panelgesprek.
PROGRAMMA
Dag 1, 21/08: Migratie
Films
- Kortfilm: Amazad (2023), Cine Luso Collectief (BE) 14′
Franse en Nederlandse ondertiteling
AMAZAD, wat ook “wereld” betekent in de inheemse Wapichana-taal in Brazilië, is de naam van het personage dat de film van de residentie Cine Luso 2023 belichaamt. Met een poëtische en filosofische blik op thema’s rond sociale onzichtbaarheid, onderzoekt de kortfilm de realiteit van de arbeidersklasse, racisme, kolonisatie en de band met voorouderlijk erfgoed. De wandeling door de stad is tegelijk een blik op verschillende culturen en een introspectieve reis als antwoord op de bevestiging van hun identiteit.
- Film: Voyage en têtes étrangères (2022), Antonio Amaral (FR) 108′
Frans met Engelse ondertiteling
Ze zijn in ballingschap op Aarde, geënt op mensen. Er gaat niets goed. Ze moeten dringend vertrekken, anders blijven ze gevangenen van deze planeet. Eén van hen is geënt op een zekere Adamou, een “immigrant zonder papieren”: hij blijft het moment van zijn terugkeer uitstellen. Wat wil hij precies?
Panelgesprek met Henriette Essami-Khaullot (migratie activist) & Gil Puystiens (migratie-historicus)
Na de vertoning van de twee films Amazad en Voyages en têtes étrangères, die de intieme verhalen van migrerende mensen weergeven, beoogt dit debat een ruimte voor dialoog te creëren rond migratietrajecten. Deze films bieden een nieuwe blik op ballingschap, zwerftochten en de zoektocht naar waardigheid, gedragen door vaak onzichtbare stemmen. Personen zonder papieren en activisten die strijden voor regularisatie worden uitgenodigd om deze artistieke voorstellingen te confronteren met hun dagelijkse realiteit, hun strijd en hun hoop.
Dag 2, 22/8: Ecologische strijd
Films
- Kortfilm: E AGORA, VOCÊ (ET MAINTENAINT, TOI) (2019), Cine Luso Collectif (BE/BR) 18′
Franse ondertiteling
Een dystopie die ons doet nadenken over de gevolgen van de opwarming van de aarde. De hoofdpersoon, José, probeert te overleven met de laatste herinneringen aan een realiteit waarin het nog mogelijk was om contact te maken met andere mensen – één in het bijzonder.
- Documentaire: UNTIL THE END OF THE WORLD (2024), Francesco De Augustinis (IT) 58′
Engelse ondertiteling
Een reis naar het einde van de wereld om de snelst groeiende voedingsindustrie te ontdekken: viskweek.
Zalm, forel, zeebrasem, zeebaars — en dan het milieu, voedselzekerheid, kolonisatie, het toe-eigenen van land en water. Until the End of the World is een reis over drie continenten, gebaseerd op een journalistiek onderzoek naar de viskweekindustrie. De film onthult echter een heel andere realiteit: lokale gemeenschappen in verschillende regio’s verzetten zich tegen de uitbreiding van viskwekerijen, die ervan beschuldigd worden ongerepte wateren te vervuilen, natuurlijke hulpbronnen toe te eigenen en zelfs honger en voedselonzekerheid te verergeren.
Panelgesprek met Eddie Cautaers (Greenpeace BE) & Leonardo Alan (acteur en cocreator E AGORA, VOCÊ) & Vincent Delhauteur (Captain Paul Watson Stichting) & Michelle Ferreira Oliveira (dierenrechtenactivist)
De films Until the End of the World en E Agora, Você bevragen onze band met de planeet, de toekomst en onze collectieve verantwoordelijkheden. Dit debat zet deze filmische visies af tegen de realiteit op de grond: de ecologische strijd, directe mobilisaties en actietactieken, en onderzoekt de spanningen tussen hoop, radicaliteit en wanhoop.
Dag 3, 23/8: Vrouwelijk perspectief in patriarchale wereld
Films
- Documentaire: ASSOCIATION CETERNI : Strijden tegen het patriarchaat door oude kennis te herwinnen (2022), Manuel-Antonio Monteagudo (PE) 9′
Franse Ondertiteling
Het noorden van Peru heeft een rijk, maar nog weinig bekend verleden. Onlangs bewees de ontdekking van het graf van een priesteres op de archeologische site van Chotuna-Chornancap dat de volkeren die deze regio bewoonden vóór de komst van de Spanjaarden een prominente plaats toekenden aan vrouwen. Archeologen hebben zich ingezet om het verhaal van deze priesteres te promoten als een voorbeeld van vrouwelijke emancipatie, dat vrouwen uit de omliggende gemeenschappen – die vaak leven binnen een patriarchaal systeem waarin het huwen door ontvoering nog steeds voorkomt – kan inspireren.
De ambachtelijke vrouwen van de vereniging Ceterni, die nog steeds textiel vervaardigen in de traditionele stijl, hebben het verhaal van de priesteres omarmd als een bron van trots.
- Documentaire: UNITE FOR BISSAU (Nô Kumpu Guiné) (2023), Lara Lee (GB) 40′
Engelse Ondertiteling
In het West-Afrikaanse land Guinee-Bissau neemt deze aangrijpende film je mee op een reis met moedige lokale vrouwen die het patriarchaat uitdagen door instellingen op te bouwen die zelfredzaamheid bevorderen via agro-ecologie. Ze doorbreken ook sociale normen door zich uit te spreken tegen vrouwelijke genitale verminking en het gedwongen huwelijk af te wijzen. In de geest van Amílcar Cabral, de Bissau-Guinese onafhankelijkheidsleider die vrouwenrechten centraal stelde in de strijd voor bevrijding, herwinnen vrouwen van een nieuwe generatie hun kracht.
Panelgesprek met Loredana Bianconi (Feministische filmmaker) & Manuel-Antonio Monteagudo (regisseur ASSOCIATION CETERNI)
De twee films verkennen het perspectief van de vrouw in een patriarchale wereld waarin werk fungeert als een instrument voor empowerment en bezinning:
Hoe kan voorouderlijke kennis vandaag bijdragen aan de strijd tegen het patriarcaat?
Welke verbanden bestaan er tussen culturele tradities en vrouwenrechten?
Welke vormen van verzet ontstaan er tegen de aanhoudende ongelijkheid?
Dag 4, 24/8: Overeenkomst tussen ecologische en sociale uitdagingen
- Kortfilm: EL MOTOR Y LA MELODÍA (2024), Juan Limo Giribaldi (PE) 8′
In een uithoek van het Amazonegebied loopt een boommier een cicade tegen het lijf die in staat is om de natuur te laten groeien met zijn muziek. Hun vriendschap wordt bedreigd wanneer er midden in de jungle brand uitbreekt.
- Animatie Kortfilm: THE GOSPEL ACCORDING TO TAUBA AND PRIMAL (2018), Marcia Deretti & Marcio Junior (BR) 11′
The Gospel According to Tauba and Primal” maakt deel uit van de rebellie van het personage Tauba tegen het geweld en de stedelijke chaos van de metropool waar hij woont. Als alternatief creëert en realiseert hij het project van een ideale stad, een vestingstad-robot. Bewogen door afgunst ontwikkelt Primal zijn eigen versie van de robot-stad van Tauba. De korte film is een allegorie over de hedendaagse confrontatie tussen twee antagonistische perspectieven op het leven en de maatschappij, waarin kwesties als radicalisme, onvermogen tot dialoog en segregatie van de door muren verdeelde wereld worden blootgelegd.
- Kortfilm: FIREFLIES (2018), Amelia Nanni (BE) 20′
Franse Ondertiteling
Fireflies”, van de Frans-Italiaanse regisseuse Amelia Nanni, een film gedraaid in België over de ontmoeting tussen twee verschillende werelden, vertegenwoordigd door twee kinderen: ”Met een zelfverzekerde regie die getuigt van een grote vaardigheid en meesterschap in het gebruik van het cinematografische medium en een zeer nauwgezette fotografie, benadert de regisseuse het thema van immigratie en integratie met delicatesse en diepgang. Haar werk met de jonge acteurs brengt op natuurlijke wijze de beelden en emoties over van kinderen die gedwongen worden om situaties onder ogen te zien die hen niet aangaan”.
Panelgesprek met Kim Le Quang (Rise For Climate Belgium) & Loïc Callewaert (acteur FIREFLIES) & Maria Jose Freire (activist voor mensen zonder papieren)
Deze drie films verkennen belangrijke thema’s zoals de klimaatcrisis, ongelijkheid, segregatie en samenleven. Hoe resoneren deze verhalen — of het nu gaat om bedreigingen voor het milieu, ingrijpende sociale confrontaties of ontmoetingen tussen verschillende werelden — met onze realiteit?
Welke pistes bieden deze werken om na te denken en te handelen in het licht van de huidige ecologische en
sociale uitdagingen?
Welke overeenkomsten kunnen we ontdekken en uitdiepen om een rechtvaardige toekomst vorm te geven?
Trailers van de films kan je hier bekijken: https://espiritomundo.com/cinema-decock/