Tegen de stroom ingaan. De smalle en brede weg in de 16de eeuwse kunst.
Ontdek hoe 16e-eeuwse kunstenaars een beroemde parabel in beeld brachten, tegen een achtergrond van religieuze conflicten. In 1503 werd Erasmus’ Enchiridion Militis Christianivoor het eerst uitgegeven door de Antwerpse drukker Dirk Martens. Dit Handboek van de Christensoldaat, waarin beschreven wordt hoe een Christen zich kan wapenen tegen de zonden, zou Erasmus’ meest gedrukte werk in de Nederlanden van de zestiende eeuw worden. Deze lezing toont aan dat de invloed van dit Enchiridionzich ook laat voelen in de beeldende kunsten. In vroeg-moderne prenten die de Christelijke parabel van de smalle en brede weg afbeelden, schemert Erasmus’ ideeënwereld niet zelden door. Dat de verbeelding van de parabel daarnaast regelmatig polemische invullingen kreeg, maakt de iconografie tot een interessante getuige van een rumoerige periode van godsdiensttwisten.
Eva Lieve Janssens (doctorante aan de Vrije Universiteit Brussel) laat je ontdekken hoe 16e-eeuwse kunstenaars een beroemde parabel in beeld brachten, tegen een achtergrond van religieuze conflicten.
Eva Janssens (°1991) studeerde kunstwetenschappen en archeologie aan de Vrije Universiteit Brussel. Haar masterthesis over de iconografie van de goede herder werd bekroond met de De Bock-Doehaerd prijs (2013) en de Prix Thierry Stanley Beherman (2014). Momenteel bereidt zij, onder begeleiding van Professor Tine Meganck, een doctoraat voor dat focust op vroeg-moderne religieuze prenten in de Nederlanden.